Tuesday, March 15, 2011

life is suck : HIDUPLAH SEBAGAIMANA YANG KITA MAHU..~

__________________________________________________________________________________

akhir-akhir ni banyak benda yang aku fikir...itu lah..ini lah...pasal masa depan...pasal kawan-kawan...pasal diri sendiri...pasal pelajaran...pasal nak jadi apa...dan macam-macam la yang flying away dalam otak sempit aku....kadang-kadang banyak berfikir ni pon masalah jugak...sebab in the end kite akan mencongak risiko dan akibat...dan akhirnya kita jadi risau..serabut..kecamuk and the last word is "DOWN"~

bila aku dengar lecturer aku bagi nasihat tentang hakikat kehidupan...aku nampak life ni simple...just make everything be good...making its great and accordingly...teori tu betol...tapi bila aku balik kepada reality sebenarnya benda tu tak mudah macam menulis teori dengan marker pen di papan putih...hahahahahah...(sori tak ingat nak highlight yang post kali ni maybe berbaur moti-BASI diri).. actually untuk diri aku yang makin layu yang memerlukan faktor penggalak...(bosannya menaip) T_T

most of the time bila kita down..serabut...putus cinta...tak ada duit...hilang sesuatu yang kita sayang...tak dapat apa yang kita nak..dan macam-macam keadaan yang mendesak dan sukar...masa-masa macam ni baru kita sebok mencari TUHAN...baru teraba-raba mencari dimana RAHMAT...terasa benar-benar mahu mendakap agama seeratnya...mengongoi merayu di perkenankan doa...(directly refer to me) sedangkan kita selalu lupa hakikat SYUKUR...mengikut kaedah ringkas aku...manusia ni sifatnya separa auto dan separa manual...ALLAH gerakkan semua perjalanan tubuh dengan kasih dan kuasa NYA...kita cuma perlu jalankan part dan peranan hamba...itu je...tp kita tak pernah puas...tak pernah cukup dan paling sedih kita selalu lupa BERSYUKUR....masa kita abaikan peranan kita masa tu jugak kita merungut dan mengeluh betapa teruknya sebuah kehidupan....oh shit...teruknya kita~

hidup ini bertujuan...manusia biasanya bosan jika di ajukan atau dibawakkan dengan moral-moral agama untuk jadikan bahan bicara...aku pon pernah ada perasaan macamtu...tapi satu saat nanti mesti kita akan terfikir dan terlintas apa kerangka dan lanskap kehidupan yang dah kita bentuk...bezanya cuma bilakah saat tersedar tu?? baiklah...HIDUPLAH SEBAGAIMANA YANG KITA MAHU....buat lah apa yang kita suka...TAPI berbaloi ke kalau tujuan hidup tu sendiri kita lupa dan siapa kita pon kita tak sedar....macam lecturer aku cakap...kita ni nilai nya bukan pada batang tubuh kita tp hati dan fikiran kita...sebab kat situ lah controlling system dan tentukan siapa kita...aku akui buat masa ni mmg hati dan fikiran aku tak berapa stabil lagi...banyak lagi kotoran-kotoran dan daki-daki yang melekat....susah nak sental kalau dah jadi karat..sebab aku pon PENDOSA....tapi slow-slow aku nak kena bersihkan jugak...aku pon nak jadi orang baik-baik jugak...sebab itu tujuan hidup....~

aku ada tgk video(s) ni...menarik dan berguna...aku tak nak komen kat sini...cuma aku harap siapa-siapa yang ada kesempatan tengok la video ni dan korang komen la sendiri...








aku harap korang dapat la somethings yang berguna untuk apply dalam life...dan satu lagi sori la kalau korang rasa bosan atau annoying dengan apa yang aku post ni sebab penulisnya adalah aku yang teruk...tapi aku cuma rasa perlu dan mahu berKONGSI...~

*Dari anas bin malik r.a.,berkata,kami bertanya," ya Rasulullah, kami tidak akan mengamalkan semua kebaikan ( ilmu: sunnah/ amal soleh) dan kami tidak akan mencegah ( dakwah/ amar ma'ruf nahi mun'kar) kemungkaran sebelum kami meninggalkan semua kemungkaran."maka Nabi S.A.W bersabda,"tidak, bahkan serulah kepada kebaikan meskipun kalian belum mengamalkan semuanya,dan cegahlah dari kemungkaran,meskipun kalian belum meninggalkan semuanya."( Hr. Thabrani )*



No comments:

Post a Comment