Tuesday, January 25, 2011

:: SANG peng-lipur-lara ::

pada masa dahulu..penglipur lara adalah seorang yg berperanan menyampaikan cerita di istana mahupun kpd rakyat jelata..cerita syahdu mahupon cerita jenaka..perkhabaran gumbira mahupun petaka…kerana itu mereka ini digelar peng-lipur-lara…~

hari ini tiada lagi jawatan penglipur lara..buktinya dalam list jawatan SPA 8 tidak menyenaraikan atau menawarkan jawatan tersebut kepada umum…arakian pula hari ini media massa sudah cukup untuk melipur mahupun utk melara hati yg resah..org2 di istana juga boleh melihat ASTRO  yg menyediakan pelbagai rangkaian apabila bosan mahupon gersang…

tapi aku adalah salah seorang penglipur yg masih wujud dan diiktiraf..walaupun hidup dengan kebebasan dan kemerdekaan tapi aku suka utk menjadi penglipur..hahahah<–si lipur ketawa…kawan2 suka mendengar cerita,jenaka,cereka,ceritara cinta mahupon citra cinta terindah dari aku..tidak sia2 aku menyertai pertandingan story telling sewaktu kecil2 dahulu..menjadikan aku petah bercerita..ehem<–berdehem kecil…walaupon ada yg meluat+bosan+malas nak layan dengan apa yg dibawa aku namun aku yakin dan tahu disana ramai yg mencari aku dan sukakan cerita2 ini kerana AKULAH PENGLIPUR…..

*adakah aku sedang melipur lara???

si penglipur-lara

No comments:

Post a Comment